今日も明日もJOJさんとか色々と

ジョン・オーウェン=ジョーンズさんをLove&Watchしてます。その他のネタも多し。

ひえーびっくり!JOJさんって「ヴェニスの商人」にも「Sound of Music」にも出てたんだね!/「York Press」の記事より

この4日間早朝からの撮影が続いたんでちょっとバテております。特に最初の2日間は久しぶりの水中撮影でビーチにいる時間が長くてツラカッタ・・。かつてはあれだけ好きだった海、ハワイにもバリにもフロリダにもバハマにもCozmelにもST.ThomasにもIschiaにもエーゲ海にもイタリアンリヴィエラにも他の色んな海にも楽しい思い出がいっぱいだけど今はもう紫外線がツライ。海に入るのがコワい。もうビーチでピナコラーダ飲みながらゆっくり過ごすなんてむり。うう、寂しい。でも仕方ないですね。容赦なく時は流れる。
 
まあそれはいいとしてJOJさん。ダブリン公演を終えて、8月9日から9月15日まで「オペラ座の怪人」の公演が行われるイングランド北部のLeedsに移動。ロンドンから片道3時間ちょっとなんで当然ご自分で運転していかれてます。そう、週末になったらお家に帰るもんね。そういえばダブリンはとってもお気に入りだったみたいで朝ごはんにもギネスだぜ、ってツイしてました。(ほんと?)
 
で、今度公演が行われるLeedsの地方紙8月8日付「York Press」にインタビュー記事が載ってましたが、目を通してびっくりしちゃいましたよー。JOJさんはロンドンの名門「Central School of Speech and Drama」の出身ですが、卒業後すぐにLeeds近郊の劇場に出演していたんですね。1995年ごろ。でもってロンドンWEのレミに出演が決まったときもリハーサルにはLeedsから電車に乗って通ったそうです。「ヴェニスの商人」や「サウンド・オブ・ミュージック」にも出演していたとか。びっくり!眠くなったので記事の粗訳は後でいれますね。なでしこも見るぞー!(ガッツ)
 
 
IMPRESARIO Cameron Mackintosh’s new touring production of The Phantom Of The Opera is the biggest-selling show in the 134-year history of Leeds Grand Theatre.
Taking the role of The Phantom in the longest run for any show at the Leeds theatre since My Fair Lady’s matching duration in 1966 will be Welshman John Owen-Jones, who needs no introduction to lengthy stretches on the road.
 キャメロン・マッキントッシュ興行の「オペラ座の怪人」はリーズ・グランドシアターの134年の歴史の中で最も大きなチケット売上を記録した。1966年の「マイ・フェア・レディ」と匹敵する長期間の興行でファントム役を演じるのはウェールズ人俳優のジョン・オーウェン・ジョーンズだ。彼のことは改めて紹介するまでもないだろう。
 
“I remember when I did Les Miserables in 1998-99, we did three months at the Alhambra in Bradford,” says John, who will be appearing at the Leeds Grand for the first time.
「1998~99年にかけて「Les Miserables」の舞台に立ったときのことを覚えているよ。3ヶ月間「The Alhambra in Bradford(西ヨークシャーの劇場)」でもやったんだ。」と今度初めてLeedsグランドの舞台に立つジョンは言う。
 
 
This is not his Leeds debut, however. “Though I’ve never played the Grand, I worked at the West Yorkshire Playhouse in 1995 in The Sound Of Music and I did The Hypochondriac there in 1997, so I have fond memories of Leeds and Yorkshire.”
今回の舞台はジョンのLeedsでのデビューではない。
「グランドシアターの舞台に立ったことはないけれど、1995年にウェストヨークシャープレイハウスの「サウンド・オブ・ミュージック」に出たんだ。あと1997年にも同じ劇場の「The Hypochondriac」にも出た。だからヨークシャー州とリーズの街にはとてもいい思い出があるんだ。」
 
Indeed he has. Fresh out of the Central School of Drama in London, John made his professional debut in Shakespeare’s The Merchant Of Venice at Harrogate Theatre in 1995, during Andrew Manley’s never-forgotten reign as artistic director. “He set it in a concentration camp in the Second World War, which took a lot of guts as a director, and for a lot of us in that cast it was our first job.
実のところ、ジョンは1995年にロンドンの「Central School of Speech and Drama」を卒業してすぐHarrogate シアターで上演されたシェークスピアの「ヴェニスの商人」でプロとしての初舞台を踏んでいる。A・Manleyがアーティスティックディレクターを務めていたときのことだ。「彼は第二次世界大戦の収容所をセットにしたんだ。ディレクターとしてもとても大変だったと思う。キャストの殆どがこれが初めての仕事、ってやつばかりだったからね。」

“Kacey Ainsworth, who had been at college with me and went on to do EastEnders, was in the show too and I remember walking excitedly to the theatre with her, thinking, ‘I can’t believe we get paid for doing this’.”
After Merchant and The Boys Of Syracuse at Harrogate and his Leeds debut, John has gone on to play the juiciest of musical roles, not only playing the Phantom almost 2,000 times but also starring as Jean Valjean in Les Miserables in the West End, on Broadway and on the 25th anniversary tour.
そのとき大学の同級生だったK・Ainsworthもいたんだよ。彼女は後に「イーストエンダーズ」に出演したけどね。劇場に向かう道すがら彼女と一緒にこんなこと話したよ。「この仕事でオカネをもらえるようになるとは思えないよね」って。

ハロゲート劇場での「ベニスの商人」と「The Boys of Syracuse」に出演したあとジョンはミュージカル界で最も良い役を演じている。約2000回演じているファントムと「レ・ミゼラブル」のジャン・ヴァルジャンだ。WE、BWそして25周年記念ツアーでそのJVJを演じた。

Hard graft and long hours goes into that upward trajectory.
“When I was joining the ensemble for Les Miserables in London, I had to commute every day for three weeks from Leeds to rehearse. So I’d do The Sound Of Music show, get four hours’ sleep, take the London train, rehearse in London, then get the half past three train back to Leeds.
“I already had a ‘little Hitler’ moustache as I was playing a Nazi,” says John. “They were happy days, and my wife and I have such good memories of Yorkshire, we’ll be bringing our children up there during the Leeds run.”
Andrew Lloyd Webber’s Phantom has been on tour since February with a new design by Paul Brown, a new staging by Laurence Connor and new choreography by Scott Ambler.
“In the old days, because the sets were bigger, it took longer to set up the stage at each venue, but now the sets are easier to move around – though conversely they’re still bigger than in the West End,” says John.
“As they’re now designed to be mobile, they take 36 hours to put up, 36 to take down, involving 26 articulated lorries and at least 100 people working backstage on the show.”